Pages

Jun 2, 2009

Tűrkiye'deki çingeneler hakkında duyarasız - kara cahil sorular(*)

  • Hiç bir sosyolojik, antropolojik, psikolojik, araştırma yapılmış mıdır Tűrkiye’deki çingeneler hakkında?
  • Diğer űlkelerdeki çingenelerle herhangi bir sosyal, psikolojik bağları var mıdır?
  • Yerleşik yaşama geçmelerine rağmen göçebe kűltűrűnű mű hala sűrdűrűrler?
  • Çingeneler ne dűşűnűr 12 Eylűl hakkında?
  • Toplumdaki genel haksızlık, dengesizlik, adaletsizlik hakkında ne dűşűnűrler?
  • Hiç bir sosyal haklar műcadelesinde aktif rol almışlar mıdır? 
  • Toplumun hemen hemen herzaman en aşağılanan kesim olmaları hakkında ne dűşűnűrler?
  • Hiç űniversite mezunu çingene var mıdır? Hiç akademisyen var mı? 
  • Politikacı, bűrokrat var mı?
  • Oy vermenin zorunlu olmadığı zamanlarda oy verirler mi? Genelde kime oy verme eğilimindedirler? Demokratlara mı muhazafakarlara mı?
  • Yaşadıkları topluma kendilerini ait hissederler mi? 
  • Tűrkiye’deki çingeneler Tűrk műdűr? Yoksa Tűrk ve çingene kardeş midir?
  • Dinleri nedir?


(*) Vallahi burda hiç bir retorik falan yoktur. Gerçekten bu soruların yanıtını bilmiyorum. Hiç de fazla űzerinde kafa patlatmamışımdır. Belki de űzerinde kafa yormaya değer bulmamışım.

12 comments:

zeynep said...

"Toplumdaki genel haksızlık, dengesizlik, adaletsizlik hakkında ne dűşűnűrler?"

Ne düşünürler ben de bilmiyorum Eleştirel, ama yukardakilerin tam ortasında, önyargılarla örülü bir kafeste, bilmem kaçıncı sınıf vatandaş olarak yaşadıklarını düşünüyorum.

Ebru said...

Mekana, bağlanmaya kafa tutan hallerini hep sevmişimdir.Belki gözükaralık bundandır.
Babaannem Türkçe bilmezdi ne zaman köye gitsek annem dillerini anlamadığı insanlar içerisinde 'kürt çalıyor çingen oynuyor' derdi. Çingeneler hep oyunla göbek atmakla eşdeğerdi.
Göbekli zenginlere göbek atan güzel gözlü çingene kızlar. Her türlü horlanan, aşağılanan bir halk.
-----
Babam Kürt annem değil:)

Eleştirel Günlük said...

Banu su annenden soz etmeseydin keske. Kurtlere yonelik irkciligi irdeleme konusunda mola alayim diyordum yahu :-)

Eleştirel Günlük said...

Zeynep bilmeyerek acaba biz de katiliyor muyuz ki bu ayrimciliga? Oyle ya bilmeyince aklimiza da gelmiyorlar sozkonusu ayrimcilik olunca...

Ebru said...

Siz bana hep Banu diyorsunuz:) Ebru olacaktı.

Eleştirel Günlük said...

Cok ozur dilerim. Zaten isimler konusunda o denli iyi degilim. Bi ara da baskalarini Kafcamusle mi ne karistirmistim neydi.

Valla bilmiyorum bu Banu ile Ebru arasindaki karisiklik yaratan ne? Aslinda bu isimlerde ilk defa insanlar arkadisim oluyor. Ve bu arkadaslara gorsel cagrisim yapacak (yuzunu gormek gibi) birsey olmadigi icin belki zorlaniyorum. Ben genelde gorselimdir. Gormem gerekiyor. Bunun icin allaha hic inanmadim valla ;-). Simdi boyle gecmisle aciklamaya calismam cok Freudien oldu. Daha da derine gitmemeli allah bilir ne cikar altindan. Bilmem hangi anal ya da fallik donemde fikse olmusum falan filan... Sahi bu arada Banu sana hic Ebru dedim mi ki acaba? Iyi ki duygusal falan bi sey yok ortada, yoksa yemistim ayvayi valla... :-)

Bakmayin guldugume mahcubum valla. Affedin...Daha dikkatli olacagim bundan sonra...

Ebru said...

Ebru-Banu olayı benim başıma çok gelir büyüğü ebru olanın küçük kızkardeşi mutlak banu olmuştur. Veya tersi ama bu kafiye ısrarla benimsenmiş aile büyüklerince. benim de öyle:) sayfamda birkaç defa kardeşimin ismini anarak yazılar yazmıştım aklınızda öyle de kalmış olabilir bilmiyorum. Hani içinizden öyle geliyorsa öyle diyebilrsiniz demek de olmaz zaten Banu isimli arkadaşınız da var:)

Eleştirel Günlük said...

Internette sorun oldugu icin emaille bunu gondermis Serpil.

Hindistan ve pakistan'dan yayılmışlar dünyaya, çingan, çincane, poşa, abdal, mıtrip ve
roman gibi adlarla anılıyorlar.

Tepki gösteriyorlar ama sanırım yeterince görünür olamıyorlar, kültür bakanlıgına geri adım attıran bir kitap cıkmıstı Çingeneler o kitaba cok tepki gösterdi ve kitap toplatıldı.Doç. Rafet Özkan'ın doçentlik teziydi bu kitap.
ve ayrıca böyle de bir blog var

http://sulukulegunlugu.blogspot.com

Eleştirel Günlük said...

Sagol Serpil. "Gorunur olamiyorlar" guclu bir betimleme. Yani ben gorunur olabilmek icin cabalarindan bile haberdar degilim. Ya da haberdar olamiyorum cunku egemen iletisim kanallarindan sizip gun isigina cikamiyorlar. Cunku zaten haberdar olabilmek icin dahi gereginden fazla caba gosteriyorsaniz orda bir saklama, yok sayma, bastirma var demektir...

madafaka said...

çingeneler iyidir. şu ana kadar görüştüğüm-tanıştığım hiç bir çingeneden kazık yemedim vallahi. insan tanırlar.

benim çocukluğumda anlatılan bir hikaye vardı. ona kötü vesaire demekten ziyade komik demek daha doğru.

ibrahim'i yakma meselesi var ya hani. bu ibrahim nasıl bir varlıksa artık yakamıyorlar. sonra oradan bilgili bir yaşlı çıkıp "iki kardeş sevişirse ibrahim yanar." diyor. işte iki tane kardeş buluyorlar cin ile gâne isimli. bunlar çatır çatır sevişiyorlar meydanda. sonra ikisinden de pis bir koku yayılıyor. onların soyundan gelenlere cingâne deniyor, zamanla çingene oluyor. hiç birinden de o pis koku çıkmıyor. kızılderililer de türk ayrıca.

zeynep said...

Madafaka bunu ilk kez duyuyorum. Ben şu diğer meşhur olan hikayeyi biliyordum. Bu kadar eğlenceli değil o. Hani İsa çarmıha gerilirken, çivileri kimse yapmayı kabul etmemiş de, bir çingene yapmış, sonra lanetlenmişler... olanı. Bunu daha çok sevdim:)

Eleştirel n'ayer kabul etmiyorum. Ben ve eminim sen de, bilerek asla, ama bilmeyerek de hiçbir çingeneye yapılan ayrımcılığa katılamayız. Hatta ben çingenelere pozitif ayrımcılık yapabilirim.

Ebru said...

Ben de çarmıhın çivilerin çingenelerce yapıldığını hatta bu nedenle yersiz yurtsuzlukla lanetlendiklerini biliyordum bu iyiymiş:)