Pages

Jan 10, 2011

Birliktelik Sorunsalı ya da Ucube Meselesi

Recep Tayyip Erdoğan'ın, kendisi bir başbakan olur, Kars'taki "İnsanlık Anıtı" heykelini "ucube" demesi ve yıkılmasını istemesi tanımlaması gündeme oturdu.Bir ülkenin başbakanı olarak böyle bir terbiyesizliği yapmasının yanısıra yıkılmasını istemek gibi diktatörce bir tavır ancak Türkiye’de doğmuş-büyümüş birisinin anlayacağı bir şey olsa gerek. Bundan söz etmek istemiyorum. Bir çokları hali hazırda etmiştir edilmesi gereken sözleri. Ben asıl ara ara sorguladığım kavramı deşmeye devam edeceğim. Birlikte yaşam, birlikte varolabilme olasılıkları.

Bu ülke ekonomik, sosyal, siyasal, dinsel olarak bölünmüş bölüneceği kadar demiştim daha önce. Farklılaşmış farklılaşacağı kadar. Mesele bunların üstünü örtmek, yok saymak, birini diğerine baskın kılmak falan değil. Mesele bunların birlikte varolabilmesinin koşullarının irdelenmesinin zorunluluğudur. Kürt ile Türk arasında yapay olarak yaratılmaya çalışılan KKK (Ku Klux Klan) modelli ırkçılık hakkında zaman zaman kaygılar yaşamıyor değilim ama bu salak projenin o denli de başarılı olacağına hiç mi hiç inanmıyorum doğrusu. Beni asıl düşündüren daha da köklü bir sorun olan müslümanlarla birlikte yaşama sorunu. Müslümanların kendinden farklı olana yönelik taşıdığı tahamülsüzlüğü sorunu (hoşgörü demiyorum çünkü hoşgörüde kim kimi ne adına hoş görüyor sorusu sorulduğunda ortaya çıkacak bir erk (güç) ilişkisi var.) Ve her şeyi, herkesi yargılayan o çirkin, fesat ahlakçı anlayışları. Yani müslüman olmayanlar müslümanları olduğu gibi kabul etse de müslümanların diğerlerini kabul edebilir bir ahlaksal olgunluğa sahip olup olmadıkları kaygısı alabildiğine ağırlığını koruyor ve her geçen gün de bu kaygıyı pekiştirecek örnekler yaşanıp duruyor.

Erdoğan’ın Insanlık Anıtı’na ucube demesi bir sanatsal eleştiriyi değil fesat bir ahlaksal yargıyı, bağnazlığı içerdiği kuşku götürmez bir gerçekliktir. Ve bir çoğumuzun bildiği gibi ne ilktir ne de son. Daha önce de bu ülkede sanat eserleri, heykeller, anıtlar ahlaksal bir gerekçe ile hedef gösterildi, resmi ve gayri-resmi ellerle kaldırıldı, yıkıldı ya da tahrip edildi. 

Siz bir heykele bile tahammül edemezken bir insana nasıl tahamül ediyorsunuz-edeceksiniz allah aşkına! Siz bizimle birlikte yaşayabilecek misiniz?

10 comments:

Unknown said...

Merhaba Oncelikle,
Dinlere inanmadigim gibi inanan hic kimseyi yargilamadim, tamamen saygi cercevesinde yaklastim. Arkadas ortamimda fethullahcilardan ateistlere kadar cok kisi var. Benim gozlemlerime gore kendine alevi ( ki ben bir aleviyim ) diyenler, kendine musluman diyenlerden daha dindarlar, daha milliyetciler. Kendi ailem bile kendilerinden olmayanlari beyenmiyor. Yani hal boyle olunca

"Yani müslüman olmayanlar müslümanları olduğu gibi kabul etse de müslümanların diğerlerini kabul edebilir bir ahlaksal olgunluğa sahip olup olmadıkları kaygısı alabildiğine ağırlığını koruyor..."

Cumlesi aslinda iki taraf icinde ayni anlama cikiyor. AKP'ci degilim ama olanlarida gormemezlikten gelemem. Su anda avrupa ekonomisi cokmus durumda, Yunanlilar adalarini satiyor, ama turkiye inanilmaz bir sekilde yukseliyor. Ben bu olaya sadece bu hukumette rastladim.

Neyse efendim, basinizi fazla agritmayim. Iyi geceler.

Geronimo said...

Aslında kısa bi yorum bırakacaktım...taze anne'nin yorumunu okuyunca gülmekten yazamadım...gözlerimdeki yaşları silip tekrar geleceğim...

EKMEKÇİKIZ said...

"Ekonomi tıkırında" diyerek kandırıyorlar ahaliyi, farkında mısınız?
RTE, sanata her zaman düşman oldu, taa belediye başkanlığı zamanında bale için ettiği lafları hatırlatırım.
Ankara B.B.'nın da heykellere karşı savaşımı unutulmamalı!
İnsanı insan yapan müzik gibi, sanat gibi değerlere tahammülsüz olanlardan, insana tahammül etmelerini nasıl beklersiniz ki?!

Eleştirel Günlük said...

Sahi Ekmekcikiz neydi o olaylar? Keske biri hatirlatsa. Bir de Antalya'da mi ya da yakinlarinda baska bir yerde heykel ya da figure vardi. Ankara'daki hangisiydi... Ah travmalardan hafiza mi birakti bu ulke bende!

zihni örer said...

hatırlatıyorum Sevgili Dost. bu arada hoş döndün, biraz uzattında....

çok eski bir konu yine hortladı. bu yeni ile eskiyi tekrar manşet yapmalıyım az sonra. Senin bu yazı kışkırttı beni:)

EKMEKÇİKIZ said...

Bugünkü Radikal 2'de düşman ilan edilen heykellerle ilgili geçmişten gelen bir liste vardı.
Henüz internet sayfasında görünmüyor, çıkınca, linkini eklerim, hep hatırlarız.:(

aysegul said...

Ben de AKP'liyim valla :Pp

Hersey ama hersey gulluk gulustanlik yasasinnn!! Altima kacircam nerdeyse ama,sona gelim en iyisi :DDD

Taze citir kiz aysegul..:))

Sevgilerrr xoxo

Eleştirel Günlük said...

Ekmekcikiz ne iyi olur. O listeyi kaybetmemeli sonra... Bu gidisle o liste uzayacaga da benziyor...

GamTozu said...

Başbakanın bugünkü (http://bit.ly/f2uqCb) açıklamasından sonra, söylenenlerin biraz yargısız infaz olduğu ortaya çıkıyor. siz Başbakana sanat düşmanı derseniz, birileri de sizi tarih ya da evliya düşmanı ilan edebilir. seçim ile normal gündemi boca etmemek lazım...

EKMEKÇİKIZ said...

Eleştirel,
Biraz geç kaldım, ama, buldum.
Tarihle ilgili kayıtlar burada:

http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalEklerDetayV3&ArticleID=1036106&Date=12.01.2011&CategoryID=41