Pages

May 13, 2009

Kant, Gűzel, ve Şevval Sam

Yanlış hatırlamıyorsam Immanuel Kant gűzeli hoş kavramıyla karşılaştırıp öyle tanımlıyordu. Şöyle bir şey diyordu; eğer tablodaki elma sizde elmadan bir ısırık alıp tadına bakma arzusu uyandırıyorsa o hoştur ama sizde sadece o elmaya bakma arzusu ve bu arzuya dayalı sonsuz bir doyum ve haz sağlıyorsa bu gűzeldir.

Bir arkadaşım Şevval Sam’dan söz etti geçenlerde. O kim yahu dedim. Leman Sam’ın kızı deyince ancak bağlantı kurabildim. (Biliyorum ben bayağı uzak kalmışım gűndelik kűltűrden). O zamandan beridir YouTube aracılığı ile dinliyorum Şevval’ı. Şu linkte “Divane Aşık gibi” tűrkűsűnű Orhan Hakal ile söylűyor. Sonra da başka bi Karadeniz tűrkűsűnű (tabancamın sapını gűlle donatacağım) söylűyor. 
Defalardır dinliyorum. Bir insan bu kadar içten ve bu kadar gűzel mi söyler bu tűrkűleri! Karadeniz’i faşist tiplerle ve linçlerle anmaktan uzaklaştırıyor insanı. Öyleki Karadeniz’i, horonu ve o arı insanlarını yeniden sevebilirsiniz. Şevval’ın yűzűndeki o içtenlik, sadelik, yalınlık, yapmacılıktan uzaklık, insan sevgisi ile dolduruyor insanın içini, gűlűmsemesi ise yaşama sevinci… Işte tam bu anda Kant giriyor devreye ve diyor ki işte yavrucuğum gűzel bu. Tűrkűnűn, tűrkűcűnűn, tınının, insanın, ve hatta kadının gűzel oluşu bu.

Şevval sen çok sağol emi…

10 comments:

EKMEKÇİKIZ said...

Kant'a ve size katılıyorum, efendim!
:)))

Eleştirel Günlük said...

Tesekur ederim efendim...

Ebru said...

Ben de Kazım Koyuncu ile olan türkülerini çok beğenirim. Hatta annesiyle de çok güzel söylüyor. Cidden çok da güzel bir kadın:) katılıyorum.

Anonymous said...

tanrı da ademin kulağını çekmişti, o hoş bir şey değil o güzel bir şey demişti ama adem güzelliğe değil de hoşluğa kapıldı işte---
adem hoşaftan ne anlar suyunu içer elmasını bırakır---

Ebru said...

Dinlediniz mi bilmiyorum ama Galevera Dersi'ni de mutlaka dinleyin derim. (Koyverdin Gittin beni)

Eleştirel Günlük said...

Ebru sagol. Ilk firsatta dinleyecegim. Hatta gelevera deresi'ni youtube'da buldum dinliyorum simdi...

Eleştirel Günlük said...

"adem hoşaftan ne anlar" :-)

Unknown said...

şevval çok tatlı çok samimi birisi , bir konserine gitme fırsatı bulmuştum..

Anonymous said...

güzele bakmak sevaptir, zati....
sevval'in "hey gidi karadeniz" yorumu da güzel valla....

Eleştirel Günlük said...

Kacak iste tam o "sevap" transendental bir deneyim oluyor Kant amca icin... :-)