Pages

Feb 20, 2010

Nerenizde Ne Kadar Egemen Ideolojinin Izi Var?

Eğer herhangi bir düşünceniz, yargınız, inancınız size çok doğal, apaçık, tarafsız, mantıksal olarak zorunlu gibi geliyorsa, haklı olduğunuzu ya da yargınızın doğru olduğunu düşünüyorsanız (benim şu an yaptığım gibi) bu yargınız, inancınız, ya da tavrınız ideolojik demektir.

Peki bunların hangisinde ya da neresinde egemen ideolojinin etkisini görürüz ya da egemen ideolijinin varlığını sürdürdüğünü anlarız?

Eğer bu düşünce, yargı, ve tavırlarınız var olan verili koşulları pekiştiryor, destekliyor ve yeniden yapılanmasını sağlıyorsa bu egemen ideolojiye çalışıyorsunuz demektir. Çünkü egemen ideoloji organize bir sürü düşünce ve inançtan oluşup verili koşulları tanımlarken sizin gerçeklik algınızı da belirler ve kendini dayatır.

Hadi biraz aynayı kendinize çevirin ve bilinçli ya da bilinçsiz olarak nerelerde ve nasıl egemen ideolojiye destek verdiğinizi bulmaya çalışın…

5 comments:

Aslısın said...

Sürekli düşünmek ve sorgulamak bunun tek ilacı. Gerçekten düşünerek mi kabul ettin yoksa öğretileni sorgulamadan, bitki gibi "su lazımdı, aldım" mı dedin.

cüneyt uzunlar said...

kendilerini aynı anda kemalist, sosyalist, müslüman, anarşist olarak gören ve bazen kemalist, bazen, sosyalist, bazen islami, bazen anarşist tutum gösteren kişilerin ideolojileirini nasıl adlandıracaz peki?

Unknown said...

Asli evet egemen ideoloji bir zehirse bunun antidotu da elestirel dusunmek...

Unknown said...

Cuneyt herhalde sordugun sorunun yaniti sende saklidir ama bana sorarsan ben bunlara arada kalmis, kafasi karisiklar derim ki bunlarin yaptiklari da egemen ideolojiye dolayli destek vermekten ote bir sey de degildir...

zihni örer said...

İyi seçilmiş ve de az işlenen konulardan biri.

Tek cümleyle soruyu bir daha özetlersek:düşüncemizi belirleyen-sürdüren ya da değiştirmeye zorlayan etkenler nelerdir? (şeklinde anladım)

tekrar uğramaya çalışarak cevaplamayı umuyorum.